Etički kodeks preduzeća

ETIČKI KODEKS
JKP „ SAOBRAĆAJ I KOMUNIKACIJE – TUZLA“ d.o.o. TUZLA

 Član 1.
(Predmet)
  1. Etičkim kodeksom (u daljem tekstu: Kodeks) uređuju se pravila i principi ponašanja u Javnom komunalnom preduzeću „Saobraćaj i komunikacije – Tuzla“ d.o.o. Tuzla (u daljem tekstu: Društvo) koji su zasnovani na Ustavu, Zakonu o javnim preduzećima Federacije BiH („Službene novine Federacije BiH“ broj 8/05, 81/08, 22/09 i 109/12), Statutu Društva broj 01-04-756/17 od 29.09.2017. godine, sa izmjenama i dopunama broj 01-03-249-5/18 od 06.04.2018.godine, 01-03-639-3/19 od 15.11.2019.godine i 01-03-152-3/20 od 04.06.2020. godine, 01-03-365-4/21 od 16.06.2021. godine, 01-03-46-7/23 od 25.01.2023. godine i 01-236-6/24 od 08.05.2024. godine i drugim zakonskim i podzakonskim aktima, odnos zaposlenika prema građanima i njihovi međusobni odnosi, radno okruženje, odijevanje na radnom mjestu, postupanja u slučaju nepoštivanja kodeksa i nadzor nad njegovim provođenjem.
  2. Kodeks se primjenjuje na sve zaposlenike, uključujući i pojedince i zastupnike koje Društvo imenuje za obavljenje određenih djelatnosti, te članove Nadzornog odbora i Odbora za reviziju.
  3. Ovaj Kodeks sadrži pravila i principe dobrog ponašanja zaposlenika prema građanima i u međusobnim odnosima zaposlenika, kao i upoznavanje građana sa ponašanjem koje imaju pravo očekivati od zaposlenika.
  4. Etički principi utvrđeni ovim Kodeksom su principi koje zaposlenici moraju usvojiti kao lični kriterij ponašanja u odnosima sa drugim zaposlenicima, odnosu prema građanima, odnosu prema radu, kao i prema Društvu.
Član 2.
(Primjenjivanje načela odgovornosti i obaveze)
  1. U ostvarivanju principa Kodeksa zaposlenik poduzima radnje i mjere koje su propisane, a izbjegava i suzdržava se od onih radnji koje nisu dopuštene ili su zabranjene.
  2. Zaposlenik nije odgovoran za mišljenje koje je izneseno i odluku koja je donesena u dobroj vjeri te u skladu sa najboljim znanjima i vještinama u toku izvršenja povjerenih zadataka i dodijeljenih ovlaštenja, osim ukoliko takvo ponašanje potpada pod propise o disciplinskoj odgovornosti, ocjenjivanju i unapređenju zaposlenika.
  3. Zaposlenik je dužan da uredno, pravilno i blagovremeno obavlja poslove i zadatke svog radnog mjesta, kao i druge povjerene poslove i zadatke u okviru radnog mjesta i kompetencija.
  4. Svaka naredba koju, u vršenju diskrecionih ovlaštenja, zaposleniku izdaje nadređeni, mora biti jasna, odnosno razumljiva i moguća sa utvrđenim razumnim rokovima za izvršavanje i sa tačno određenim ili odredivim predmetom, te utemeljena na zakonima, podzakonskim propisima, planovima i programima rada, ili drugim aktima koji regulišu nadležnosti i djelatnosti zaposlenika Društva.

POGLAVLJE II.
PRINCIPI I PRAVILA PONAŠANJA

Član 3.
(Očuvanje ugleda organa Društva)

  1. Zaposlenik je dužan da vodi računa da ponašanjem na javnom mjestu i istupanjem u javnosti ne umanji lični ugled, ugled Društva i povjerenje građana u Društvo.
  2. U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne koristi službene oznake ili autoritet radnog mjesta u Društvu.

Član 4.
(Zaštita interesa Društva)

  1. Zaposlenik je dužan da pri donošenju odluka postupa na način da svakoj stranki omogući da što lakše zaštiti i ostvari svoja prava i pravne interese, vodeći pri tom računa da to ne bude na štetu Društva.
  2. Pri donošenju odluka i vršenju diskrecionih ovlaštenja zaposlenik je dužan da vodi računa o interesu Društva i ne smije da djeluje na način koji ga dovodi u položaj obaveze vraćanja usluge nekom fizičkom ili pravnom licu.
  3. Član Društva, član Uprave, član Nadzornog odbora, član Odbora za reviziju i prokurist, ne smije u tom svojstvu ili kao zaposleni u drugom društvu ili kao samostalni poduzetnik sudjelovati u djelatnosti koja je ili bi mogla biti u konkurentnom odnosu s djelatnošću Društva.

Član 5.
(Sprječavanje sukoba interesa)

  1. U vršenju svojih redovnih poslova, kao i u slučaju učestvovanja u radu u komisijama i drugim radnim tiijelima, zaposleniik ne smije da dozvoli da njegov privatni interes dođe u sukob sa interesom Društva.
  2. Zaposlenik je dužan da vodi računa o stvarnom ili mogućem sukobu interesa i poduzme sve mjere predviđene zakonom radi izbjegavanja sukoba interesa.
  3. Rukovodioci organa Društva su odgovorni za efikasno upravljanje sukobom interesa zaposlenika kao i za prepoznavanje situacija koje mogu dovesti do sukoba privatnog i javnog interesa, te pronalaženje adekvatnih rješenja u slučaju otkrivanja ili prijavljivanja sukoba interesa.

Član 6.
(Sprječavanje zloupotrebe položaja) 

  1. Zaposlenik je u vršenju svojih poslova obavezan nadležnim organima, kao i rukovodiocima u Društvu, prijaviti slučajeve primanja, odnosno davanja bilo kakve dobiti, beneficija, naknada u novcu, uslugama ili drugih oblika koristi koje zahtijeva ili ostvari od fizičke ili pravne osobe bilo koji zaposlenik u Društvu, odnosno koje učini ili obeća fizička ili pravna osoba bilo kojem zaposleniku u Društvu u namjeri da zaposlenik u okviru svojih ovlasti učini što ne bi smio učiniti ili da ne učini što bi bio dužan učiniti,
  2. Zaposeniku je zabranjeno zahtijevati ili primati od fizičkih ili pravnih osoba bilo kakve dobiti, beneficije, naknade u novcu, uslugama ili drugih oblika koristi.

 Član 7.
(Postupanje sa povjerenim sredstvima) 

  1. Zaposlenik je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu povjerena u vršenju poslova koristi namjenski, ekonomično i efikasno, isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi za privatne svrhe.
  2. Zaposleniku nije dozvoljeno korištenje imovine institucije u privatne svrhe, a posebno korištenje imovine institucije protivno interesu Društva.
  3. Nadzorni odbor, Uprava kao i Odbor za reviziju, u ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, obavezni su podsticati korištenje kao i kontrolu imovine i i drugih resursa preduzeća u koju spadaju sredstva rada, materijali, vozni park, rezervni dijelovi, intelektualna svojina, podaci i objekti, a koju treba koristiti u poslovne svrhe javnog preduzeća.

 Član 8.
(Postupanje sa poklonom)

  1. Zaposlenik ne smije da primi poklon, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili druga lica u vršenju svoje dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrijednosti uz shodnu primjenu propisa kojima se uređuje sprječavanje sukoba interesa pri vršenju dužnost.
  2. Ukoliko je zaposleniku ponuđen poklon ili neka druga vrijednost dužan je da poklon ili drugu korist odbije, odnosno uručen poklon vrati, da poduzme radnje radi identifikacije lica i ukoliko je moguće pronađe svjedoke i da odmah o tome sačini službenu zabilješku i obavijesti neposredno pretpostavljenog.
  3. Ako je zaposlenik u nedoumici da li se ponuđeni poklon može smatrati prigodnim poklonom manje vrijednosti dužan je da o tome zatraži mišljenje od neposrednog pretpostavljenog.

 Član 9.
(Postupanje sa informacijama) 

  1. U vršenju svojih dužnosti zaposenik ne može zahtijevati pristup informacijama koje mu nisu potrebne za obavljanje poslova, a informacije koje su mu dostupne koristi na propisani način.
  2. Zaposlenik ne smije da neovlašteno saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova, kao ni da daje informacije drugima ako to nije u skladu sa Zakonom o slobodi pristupa informacijama u Federaciji Bosne i Hercegovine (“Službene novine Federacije BiH”, br. 32/01 i 48/11), Zakonom o zaštiti ličnih podataka („Službeni glasnik BiH“ br. 49/06 i 76/11 i 89/2011), podzakonskim propisima, pravilima i procedurama Društva.
  3. U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne smije da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili za svoje srodnike.

Član 10.
(Ponašanje u javnim nastupima)

  1.  Zaposlenik je dužan da u svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u kojima predstavlja Društvo iznosi isključivo stavove Društva a ne lične stavove, te da se u javnim nastupima ponaša u skladu sa propisima, ovlaštenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.
  2. U javnim nastupima u kojima ne predstavlja Društvo, zaposlenik ne smije iznositi podatke iz djelokruga rada Društva i poslova svog radnog mjesta koji bi mogli narušiti ugled Društva i povjerenje građana u rad Društva.
  3. Prilikom iznošenja ličnih stavova i mišljenja te drugih informacija putem društvenih mreža i drugih medija zaposlenik je dužan štititi lični ugled i ugled Društva.

POGLAVLJE III.
ODNOS PREMA GRAĐANIMA

 Član 11.
(Ophođenje sa strankama)

  1.  U ophođenju sa strankama zaposlenik je dužan da postupa profesionalno, ljubazno i pristojno, te da poštuje ličnost i dostojanstvo stranke, pokaže zainteresovanost i strpljenje posebno sa neukom strankom, blagovremeno i tačno daje podatke i informacije u skladu sa članom 10. ovog Kodeksa, pruža pomoć i daje informacije nadležnim organima za postupanje po zahtjevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa.
  2. Zaposlenik se rukovodi načelom jednakosti, te jednako postupa prema svim građanima, bez diskriminacije ili povlašćivanja na osnovi dobi, nacionalnosti, etničke pripadnosti ili porijekla, socijalne pripadnosti ili porijekla, jezičkog i rasnog porijekla, političkih, vjerskih ili drugih uvjerenja ili sklonosti, invalidnosti odnosno hendikepiranosti, obrazovanja, spola, bračnog ili porodičnog statusa, spolne orjentacije, imovinskog stanja, entitetskog državljanstva ili drugog statusa.
  3. Zaposlenik postupa s posebnom pažnjom prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama.

POGLAVLJE IV.
MEĐUSOBNI ODNOSI ZAPOSLENIKA

 Član 12.
(Međusobni odnosi zaposlenika)

  1.  Međusobni odnosi zaposlenika temelje se na uzajamnom poštivanju, uvažavanju, povjerenju, saradnji, pristojnosti i strpljenju.
  2. Zaposlenici su dužni da međusobno sarađuju, ne ometaju proces rada, pospješuju profesionalne odnose i radnu atmosferu i da izbjegavaju radnje koje bi imale štetne posljedice po ugled Društva.

POGLAVLJE V.
RADNO OKRUŽENJE

 Član 13.
(Zdravo radno okruženje i zaštita zdravlja)

  1.  Zaposlenik je dužan brinuti se o pozitivnom radnom okruženju u službenim prostorijama.
  2. U skladu sa članom 5.stav 1. Zakona o kontroli i ograničenoj upotrebi duhana, duhanskih i ostalih proizvoda za pušenje („Službene novine Federacije BiH“, broj 38/22) u službenim prostorijama zaposlenik ne koristi duhanske prerađevine, osim na mjestima koja su saglasno propisima za to određena, ne unosi niti konzumira alkohol, zabranjene supstance ili psihoaktivne medikamente koji se ne mogu kupiti u slobodnoj prodaji, a nije ih prepisao ovlašteni doktor medicine.

POGLAVLJE VI.
ODIJEVANJE NA RADNOM MJESTU

 Član 14.
(Standardi odijevanja na radu)

  1. Zaposlenik je dužan da bude prikladno i uredno odjeven, primjerenoposlovima radnog mjesta i da svojim načinom odjevanja na radnom mjestu nenarušava ugled Društva.
  2. Neprikladnom odjećom smatra se naročito:
  • za muškarce: kratke pantalone ili druge pantalone koje u stojećem stavu dosežu iznad članaka, bluza/majica koja nema rukave i/ili je neuobičajenih/živih boja, te obuća otvorenih prstiju;
  • za žene: previše otvoren vratni izrez bluze/majice i/ili bluza/majica bez leđa i bez rukava, suknja ili kratke pantalone koje u stojećem stavu dosežu iznad koljena više od pet centimetara, te neprimjerena obuća (papuče ili druga obuća otvorenih prstiju koja se sa zadnje strane ne pridržava uz nogu );
  • za oba spola: sportska odjeća, veća oznaka ili natpis na odjeći, simbol koji može biti uvredljiv ili iritantan po bilo kojem osnovu, nepokriveni torzo, te nošenje kape u službenim prostorijama.
  • Neposredno pretpostavljeni upozorava zaposlenika koji je neprikladno odjeven na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odijevanja na radnom mjestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

POGLAVLJE VII.
POSEBNI SLUČAJEVI U PRIMJENI KODEKSA

 Član 15.
(Posebna pravila ponašanja)

  1.  Ukoliko postoje poslovi koji zahtijevaju dodatno regulisanje pravila ponašanja ili postupanja, Društvo može posebnim aktom dodatno regulisati specifičnosti navedenog ponašanja ili postupanja (nošenje uniforme ili službene odjeće, upotreba vozila, alata i opreme ili davanje posebnih ovlaštenja, itd.). Takvo regulisanje mora biti u skladu sa principima ovog Kodeksa.

Član 16.
(Primjena kodeksa na imenovana lica i zaposlenike)

  1. Ako nije drugačije propisano, odredbe ovog kodeksa shodno će se primjenjivati na:
  1. lica koja su zasnovala radni odnos u Društvu;
  2. pripravnike, volontere, osobe koje u radnom vremenu obavljaju poslove za Društva po osnovu ugovora o djelu, te na osobe koje obavljaju aktivnosti u Društvu po osnovu sporazuma sa Društvom bilo koje vrste.

POGLAVLJE VIII.
NEPOŠTIVANJE KODEKSA

Član 17.
(Zaštita standarda ponašanja)

  1.  Zaposlenik koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenika traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obavještava svog nadređenog.
  2. Zaposlenik zbog toga ne smije biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlenike, niti izložen uznemiravanju prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u Društvu.

Član 18.
(Pritužbe na nepoštivanje kodeksa)

  1.  Građani i zaposlenici mogu se obratiti Društvu pritužbom na ponašanje zaposlenika, za koje smatraju da je protivno odredbama Kodeksa.
  2. Pritužbe razmatra rukovodilac odjeljenja u kojem je radnik zaposlen i po potrebi podnosi zahtjev za pokretanje disciplinskog postupka u skladu sa Pravilnikom o disciplinskoj odgovornosti Društva.
  3. U slučaju nepoštivanja principa i pravila ovog Kodeksa, rukovodilac odjeljenja poduzeće odgovarajuće mjere u skladu sa propisima iz stava 2. ovog člana.

 Član 19.
(Načelo usklađenosti sa zakonom, propisima i pravilima)

  1. U ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, povezana lica su obavezna da djeluju u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i Statutom Društva.
  2. Povezano lice se obavezuje da, ukoliko dođe do saznanja o informaciji za koju smatra da predstvalja dokaz o materijalnom kršenju zakona, pravilnika i propisa koji se primjenjuju na ovo Društvo, ukaže na datu informaciju Upravi Društva ili Nadzornom odboru.

 POGLAVLJE X.
 NEDPUŠTENE AKTIVNOSTI

 Član 20.
(Zabranjene aktivnosti)

  1.  Društvu je strogo zabranjeno obavljanje sljedećih aktivnosti: 
  1. davanje kredita ili pozajmica zaposlenim u javnom preduzeću ili trećim licima, ili pružanje garancija ili osiguranja za kredite osim u procesu prestrukturiranja kada javno preduzeće može izvršiti ulaganje ili dati pozajmicu privrednom društvu isključivo na osnovu odluke skupštine javnog preduzeća;
  2. davanja putem donacija u suprotnosti sa odredbama važećih zakona o dodjeli sredstava ili donacijama;
  3. isplata plaća zaposlenim na bilo kakvoj listi čekanja;
  4. isplata plaća zaposlenim bez uplate doprinosa i poreza u skladu sa važećim zakonskim propisima;
  5. učešće u postupku nabavke u svojstvu ponuđača bilo kojeg lica koje je pripremilo poziv na tender;
  6. vršenje izmjena ili dopuna u bilo kojem već zaključenom ugovoru o nabavci, osim ako nisu izvršene u skladu sa važećim zakonima o nabavci;
  7. prihvat plaćanja sredstvom koje zamjenjuje novac, plaćanja u naturi, ili gotovinskom ekvivalentu;
  8. investiranje iz kratkoročnih izvora sredstava javnog preduzeća, osim kada se radi o odobrenim investicijama prema definiciji datoj u važećim zakonima koji regulišu tu oblast;
  9. zaključenje ugovora o raspolaganju sa ukupnom vrijednošću većom od 10.000,00 KM bez potpisa direktora i odgovornog člana uprave;
  10. obnavljanje ili materijalno mijenjanje postojećih zajmova dodijeljenih povezanim licima ili trećim stranama.

 

 

  •